Wednesday, March 5, 2008

obesiti di malaysia

FAKTA!!

obesiti di malaysia merupakan 4.7% daripada lelaki dan 7.7% daripada wanita adalah obes. jika dipecahkan mengikut etnik, 16.5% kaum India adalah obes berbanding kaum Melayu dan kaum Cina iaitu masing2 8.6% & 4.3%.

perbezaan juga dikaji dari sudut pensempadanan bandar & luar bandar. lelaki bandar adalah 5.6% lebih obes daripada lelaki luar bandar yang mana peratusannya adalah 1.8%. manakala wanita bandar adalah 8.8% lebih obes daripada wanita luar bandar yang hanya merangkumi 2.6% sahaja daripada populasi iteww...

sumber: Ismail MN, Zawiah H, Chee SS, Ng KK. Prevalence of obesity and chronic energy deficiency (CED) in adult Malaysians. Mal J Nutr 1995; 1: 1-9.

apa yang jelas, kajian ini dibuat pd tahun 1995.. cuba anda renungkan situasi kini, saya jangka peratusan ini semakin meningkat.. obesiti ini merupakan punca kepada penyakit.. ia akan bersangkut paut dengan penyakit diabetis, jantung, kegagalan sistem kardiovaskular dsb.


pelbagai kertas kajian & penyelidikan dilakukan untuk mengkaji obesiti ini.. didapati bayak punca yg mendorong ke arahnya.. antaranya pengambilan makanan tidak sihat, kurang melakukan aktiviti yg mengeluarkan peluh, faktor genetik (kemungkinan besar), kadar metabolisma yg rendah & faktor persekitaran..

kini, banyak kempen2 dilancarkan bagi meningkatkan tahap kesedaran rakyat malaysia mengenai bahayanya obesiti.. pelbagai kaedah telah diterang & dijelaskan di media massa & elektronik sebagai panduan bagi mengelakkan obes di kalangan kita..

maka, sekiranya anda berada dalam gologan obes & berlebihan berat badan, JANGAN BIMBANG!! kerana saya juga berada dlm golongan di atas.. saya kini lebih menghargai tubuh & kesihatan saya bagi menjamin kesejahteraan keluarga.. saya turut mengambil produk Herbalife bg tujuan tersebut... dengan Herbalife, ia membantu saya menurunkan berat badan & memberi tenaga tambahan kpd saya.. Herbalife mengubah cara pemikiran saya terhadap corak pemakanan saya.. dgn Herbalife, saya kini lebih berhati2 terhadap apa jua yg saya makan.. anda di sana, masih belum lambat untuk anda berubah..

0 comments: